Julkaisimme viime viikolla somepostauksen äänihausta ja mainitsimme siinä selkeiden vastausten ja hyvin jäsennellyn sisällön tärkeyden. Tässä oppaassa perehdymme tarkemmin Google-hakujen ominaisuuteen, jonka merkitys on noussut etenkin puhekielisten äänihakujen yleistyessä – Googlen featured snippet’iin eli hakutulosten kärjessä olevaan vastauslaatikkoon.
Mikä featured snippet on?
Olet kenties joskus etsinyt vastausta Googlesta kysymykseen ja huomannut hakutulosten kärjessä vastauslaatikon, johon on nostettu ote tekstistä joltain verkkosivulta. Tämä featured snippet on Googlen hakutulosten kärjessä niin sanottuna 0-sijoituksena näkyvä vastauslaatikko, joka tarjoaa nopean ja selkeän vastauksen käyttäjän hakemaan kysymykseen.
Miten sivusi voi tulla valituksi?
Googlen featured snippet osioon pääsemiseen vaikuttaa suurimmalta osin kaikki samat periaatteet, kuin hyvään hakukoneoptimointiin ylipäätään. Vinkkejä sisällöntuottamiseen löydät esimerkiksi täältä: 4 helppoa vinkkiä hakukoneoptimoinnin toteuttamiseen.
Erityisen tärkeää on valita kohderyhmällesi tärkeimmät hakutermit sekä kysymykset, panostaa laadukkaaseen sisältöön ja jäsennellä se sivustolle loogisesti. Google poimii tekstinoston automaattisesti sivulta, joka tarjoaa parhaan vastauksen käyttäjän tekemään hakuun.
1. Ymmärrä käyttäjien kysymykset
Google näyttää featured snippetin, kun se pystyy tunnistamaan selkeän ja hyödyllisen vastauksen käyttäjän kysymykseen.
2. Muotoile sivuston tekstisisältö selkeästi
Mitä tahansa sisältöä kirjoitat, varmista, että oleellinen osa tulee tekstissä esiin heti alussa. Google suosii yksinkertaisia ja helposti ymmärrettäviä tekstikappaleita. Hyviä tapoja huomioida tekstissä myös featured snippetiin pääsy on esimerkiksi lisätä sisältösivuille erilaisia palveluihin tai tuotteeseen liittyviä listoja. Tällaisia voivat olla vaikkapa remontin vaiheet, kotisiivouspalvelun sisältö, jonkin tuotteen käyttötarkoitukset tai tuloksia ilmentävät taulukot.
3. Käytä oikeaa sisältörakennetta
Google skannaa verkkosivun rakennetta valitessaan featured snippetiä. Optimoi esimerkiksi näin:
- Käytä H2- ja H3-otsikoita kysymyksinä
- Kirjoita vastaukset heti otsikoiden alle
- Sisällytä kohdennetut avainsanat luonnollisesti tekstiin
4. Tekninen hakukoneoptimointi
Teknisellä optimoinnilla varmistat, että Google löytää ja ymmärtää sisältösi oikein. Varmista, että sivuston valikko ja linkitykset ovat loogisia, sivusto latautuu nopeasti ja sisältö on mobiiliystävällistä.
5. Päivitä sisältöä säännöllisesti
Google suosii tuoretta ja ajankohtaista tietoa. Tarkista ja päivitä sisältöäsi säännöllisesti, jotta sivustosi pysyy kilpailukykyisenä.
Tarvitseeko sivuston olla Google-hakujen kärjessä tullakseen valituksi featured snippetiin?
Google valitsee korostetun tekstipätkän sen perusteella, minkä sivun se kokee vastaavan parhaiten käyttäjän kysymykseen. Vaikka korkeampi sijoitus hakutuloksissa parantaa mahdollisuuksia, alemmilla sijoilla olevat sivut voivat silti nousta featured snippet -osioon, jos niiden sisältö on selkeä, hyvin jäsennelty ja vastaa suoraan käyttäjän hakemaan kysymykseen.
Jos sivu pääsee featured snippet -osioon, se ei yleensä enää näy tavallisissa orgaanisissa tuloksissa ensimmäisellä sivulla. Eri versiot samasta sisällöstä voivat kuitenkin näkyä sekä featured snippetissä että hakutulosten kärjessä esimerkiksi, jos featured snippet on video, URL tai muu erillinen sisältömuoto.
Ovatko featured snippets ja Ihmiset kysyvät myös -osio sama asia?
Vaikka featured snippets ja Ihmiset kysyvät myös -osio molemmat tarjoavat vastauksia käyttäjän hakuihin, ne ovat erillisiä toimintoja Googlessa.
Ihmiset kysyvät myös -osio sisältää joukon aiheeseen liittyviä kysymyksiä, joihin on tarjolla lyhyt vastaus. Kun käyttäjä avaa yhden kysymyksen, Google voi näyttää 1–4 uutta lisäkysymystä, mikä laajentaa haun ulottuvuutta.
Google valitsee tämän osion kysymykset käyttäjien yleisten hakujen perusteella. Kannattaa siis tutkia, mitä tuotteestasi tai palvelustasi yleensä haetaan, ja rakentaa esimerkiksi nettisivusi Usein kysytyt kysymykset -osio näiden perusteella.