SEO on lyhenne englanninkielisestä sanasta ”Search Engine Optimization” ja se on yhteisnimi erilaisille menetelmille ja tekniikoille, joilla verkkosivuston sijoitusta voidaan saada nostettua eri hakukoneissa, kuten Googlessa.
Kun mietimme omaa käyttäytymistämme palveluiden kuluttajana ja tuotteiden ostajana, on lähes ilmiselvää, mistä etsimme tietoa: hakukoneista. Vaikka näkisit jotain kiinnostusta herättävää sosiaalisessa mediassa tai kuulisit jostain tuotteesta suoraan kaverilta, päädyt luultavasti silti etsimään tuotetta Googlesta. Nyt heitämmekin pallon kyseisen tuotteen tarjoajalle: löytyykö tuote hakukoneista helposti?
Nykypäivän digitaalisessa ympäristössä yritysten on yksinkertaisesti oltava näkyvissä ja pyrittävä erottumaan joukosta. SEO on markkinointistrategia, joka voi hyvin tehtynä vaikuttaa positiivisesti liiketoiminnan kasvuun ja myyntiin.
Useimmat tuotetta tai palvelua etsivät internetin käyttäjät aloittavat ostopolun Googlesta. Hakukoneoptimointiin panostaneet yritykset näkyvät korkealla hakutuloksissa ja heidän sivustonsa näkyvät internetin käyttäjille ensimmäisenä Google-haun jälkeen. Hakutulosten kärjessä näkyvät sivustot saavat enemmän klikkauksia ja konversioita.
Korkea sijoitus Googlen hakutuloksissa ei ainoastaan tuota enemmän klikkauksia sivustolle. Kärkipaikoilla näkyminen parantaa myös yrityksen uskottavuutta ja herättää luottamusta potentiaalisten asiakkaiden silmissä. Suurin osa Googlen käyttäjistä pitää korkealle sijoittuvia verkkosivustoja luotettavampana kuin myöhemmiltä sivuilta löytyvät hakutulokset.
Yritykset, joilla on korkea sijoitus, viestivät kilpailukyvystä omalla toimialallaan. Kenen remonttisivu näkyy ensimmäisenä? Mikä on paras kampaamo Helsingissä? Hakutuloksia tulee kymmeniä sivuja, mutta Google-haun tehnyt käyttäjä valitsee palveluntarjoajan todennäköisimmin hakutulosten kärkipäästä.
Jotta sivusto sijoittuisi korkealle Googlen hakutuloksissa, on välttämätöntä, että sivusto on hyvin optimoitu. Sisällöllisesti sivuston on täytettävä tietyt teksteihin, graafisiin elementteihin ja sivujen rakenteeseen liittyvät vaatimukset. Teknisesti sivuston on oltava käyttäjäystävällinen, nopea ja turvallinen. Google tarkkailee verkkosivuja niillä vierailevan ihmisen silmin. SEO:n tavoitteena on vakuuttaa Google sivuston laadusta ja viestiä selvästi, mitä hakusanoja sisällön tulisi vastata.
Sivuston teknisiin ja sisällöllisiin ominaisuuksiin panostaminen ei ainoastaan paranna hakukonenäkyvyyttä, vaan tekee myös vuorovaikutuksesta potentiaalisten asiakkaiden kanssa helpompaa ja miellyttävämpää. Ensimmäinen askel on saada kävijät sivustollesi, mutta seuraavaksi on sivuston tehtävä koukuttaa asiakkaat tuotteen tai palvelun pariin. Pieninkin epäkohta tai vaikeus löytää tarvittavaa tietoa verkkosivustolla voi tarkoittaa, että kävijä palaa takaisin hakutuloksiin ja klikkaa kilpailijan sivustolle.
Yksi SEO:n suurimmista eduista on sen pitkäaikainen vaikutus. Toisin kuin maksetut mainokset, kuten Google Ads, SEO ohjaa liikennettä verkkosivustolle klikkausten määrästä ja kellonajasta riippumatta. SEO tarjoaa siten tasaisempia ja kestävämpiä tuloksia.
Toinen SEO:n etu on, että tulokset ovat helposti mitattavissa. Google Analytics on työkalu, jonka avulla voit nähdä, mistä liikenne tulee, seurata verkkosivuston tehokkuutta sekä tunnistaa, mitkä avainsanat tarjoavat eniten arvoa. Nämä oivallukset mahdollistavat SEO-strategian jatkuvan parantamisen ja verkkosivuston optimoinnin entistä parempien tulosten saavuttamiseksi.