Saamme asiakkailtamme paljon kysymyksiä Google-yritysprofiilista, sen päivittämisestä, sekä siitä, miten hakukoneoptimointi ja Googlen Yritysprofiili liittyvät toisiinsa. Kun yritykselläsi on laadukkaat ja hyvin optimoidut verkkosivut, myös Google-yritysprofiilin tietojen täyttäminen on helpompaa.
Tässä blogissa esittelemme Google-yritysprofiilin tärkeimmät ominaisuudet ja toimintaperiaatteet. Google-yritysprofiilin saat käyttöön osoitteesta: google.com/business
Google-yritysprofiili
Googlen Yritysprofiili on ilmainen työkalu, jonka avulla voit hallita yrityksesi näkyvyyttä Google-hauissa ja Google Mapsissa.
Jos Google tulkitsee kirjoittamasi hakutermin paikalliseksi hakutermiksi, kuten ”ravintola lähellä minua” tai “huoneistoremontti helsinki”, se näyttää mainosten ja orgaanisten hakutulosten lisäksi löytämiään hakusanaa ja hakijan sijaintia vastaavia yritysprofiileita.
Tärkeimmät Google-yritysprofiiliin täytettävät tiedot
- Yrityksen nimi
- Osoite
- Puhelinnumero
- Aukioloajat
- Verkkosivun osoite
- Yrityksen pääkategoria ja alakategoriat (esim. ravintola, baari, kahvila)
- Kuvaus yrityksestä
- Valokuvat
- Palvelualue (jos yritys palvelee tiettyjä alueita)
Google-yritysprofiili ja SEO
Google-yritysprofiilissa hakijan sijainti on suurin yksittäinen mittari sille, mitä yritysprofiileita Google näyttää. Yritysprofiilissa on myös etua, jos yrityksesi nimessä on tarjoamasi palveluun liittyvä hakusana. Verkkosivuston hakukoneoptimointi mahdollistaa huomattavasti laajemmat keinot nostaa yrityksesi Googlen etusivulle. Tästä syystä Google-yritysprofiili ei yksin riitä verkkosivunäkyvyyden parantamiseen.
Miten verkkosivuston SEO tukee Google-yritysprofiilia?
Google-yritysprofiili hakee sivustoltasi tietoa siitä, oletko sopiva paikallinen palvelu haun tehneelle käyttäjälle. Siksi on tärkeää, että nettisivuilla on riittävästi optimoitua sisältöä tuotetta tai palvelua koskevilla hakusanoilla.
Google-yritysprofiilin näkyvyyteen vaikuttaa:
- Hakijan sijainti ja etäisyys yrityksestäsi
- Profiiliin valitsemasi palvelun tai tuotteen pääkategoria sekä alakategoriat
- Yrityksen nimessä olevat hakusanat
- Nettisivusisältö, jolle Google-yritysprofiilissa oleva linkki johtaa
- Google arvostelujen määrä ja laatu