Digimarkkinoinnin vuosi 2024.

On aika kääntää katseet vuoteen 2025! Uudet trendit häämöttävät jo tulevaisuudessa ja etenkin digitaalisessa ympäristössä ne tulevat eteemme nopeammin kuin huomaammekaan. Tässä blogissa palaamme lyhyesti trendeihin, jotka ohjasivat internet-markkinointia vuonna 2024.

1. Tekoälyn ja automaation hyödyntäminen

Vuonna 2024 tekoälyn merkitys kasvoi räjähdysmäisesti kaikilla markkinoinnin osa-alueilla. AI-teknologioita, kuten generaattoreita (esim. ChatGPT), alettiin käyttämään entistä enemmän muun muassa personoituun markkinointiin, sisältöjen automatisointiin ja analytiikan tarkkuuden parantamiseen. Käyttäjädatan seuraaminen reaaliajassa ja edistynyt data-analytiikka ovat mahdollistaneet esimerkiksi kohdennetumman mainonnan, asiakaspolkujen tarkan seuraamisen sekä kampanjoiden optimoinnin.

2. Lyhytvideoiden dominointi

Lyhytvideoiden suosio jatkoi kasvuaan vuonna 2024. Huoliteltujen graafisten sisältöjen sijaan yrityksen henkilöstölle annetaan käteen pieni mikrofoni ja muutamakymmen sekunti aikaa kameran edessä sitouttaa yleisö. Tämä tuttu kaava toistuu TikTokissa, Instagram Reelseissä ja YouTube Shortseissa ja on tehokas tapoja välittää viesti yleisöille, jonka keskittymiskyky on lyhentynyt. Lyhytvideoiden on todettu sopivan hyvin luovaan tarinankerrontaan, jonka avulla brändit voivat herättää tunteita ja luoda näkyvyyttä pienellä budjetilla.

3. Läpinäkyvyys ja luottamuksen rakentaminen

Siinä missä tekoälyn tuomia etuja on hyödynnetty entistä enemmän, yleisö ruutujen toisella puolella on entistä tietoisempi datan käytöstä, yksityisyydestä sekä yritysten vastuullisuudesta. Vuonna 2024 jokaisella markkinoinnin osa-alueella yleistyneen tekoälyteknologian kääntöpuolella on kysymyksiä siitä, miten säilyttää relevantti, aito ja eettinen brändimielikuva.  

Aktiivinen kommunikointi sekä puhutteleva, persoonallinen ja vastuullinen sisältö sosiaalisessa mediassa ja muissa markkinointikanavissa rakentavat luottamusta yritykseen. Lisäksi tekoälyn tuomat edistykselliset seurantamahdollisuudet eivät poista sitä, että yritysten tulee kertoa selkeästi, miten ne käyttävät asiakkaiden tietoja, ja tarjota mahdollisuus hallita niitä.

4. Hakukoneoptimointi vuonna 2024

Lopuksi otamme pienen yleiskatsauksen vuoden 2024 SEO-trendeihin. Keskeisimpänä myös tällä internet-markkinoinnin osa-alueella oli tekoälyn integrointi SEO-strategioihin. Tekoälyn hyödyntäminen on mahdollistanut muun muassa entistä tarkemman avainsanatutkimuksen, sisällön optimoinnin ja käyttäjäkokemuksen parantamisen. AI-pohjaiset työkalut auttoivat luomaan SEO-optimoituja artikkeleita ja tarjoamaan uudenlaisia konversiomalleja.

Kuten muillakin digimarkkinoinnin kentillä, tekoälyn hyödyntämisellä on kääntöpuoli myös hakukoneoptimoinnissa. Vuonna 2024 Google painotti entistä enemmän E-E-A-T-periaatteita (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) arvioidessaan sivustojen laatua. Google painottaa vahvasti sisältöjen laatua, relevanttiutta ja tarkoituksenmukaisuutta käyttäjän hakua vastaaviksi. Tekoälyä hyödynnettäessä on tärkeä seurata, että sen tuottama sisältö vastaa yhä Googlen asettamiin vaatimuksiin, jotta sivusto voi nousta hakutuloksissa.

Toivotamme kaikille hyvää uutta vuotta ja jäämme innolla odottamaan, minkälaisten trendien ohjaamana markkinointiala kehittyy vuonna 2025!

Viimeisimmät artikkelit

Haluatko, että sinuun otetaan yhteyttä?

Tämä sivusto on suojattu reCAPTCHA: lla, ja siihen sovelletaan Googlen tietosuojakäytäntöä ja käyttöehtoja.

Hakukoneoptimointi.

Google Ads.

Verkkosivukehitys.

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä varmistaakseen, että saat parhaan käyttökokemuksen verkkosivustollamme. Jatkamalla hyväksyt tämän.