Joulu on yksi vuoden kiireisimmistä markkinointisesongeista. Etenkin jouluna yritykset kilpailevat asiakkaiden huomiosta luovilla ja mieleenpainuvilla kampanjoilla. Osa vuosien varrella nähdyistä suurten brändien kampanjoista ovat nousseet maailmanlaajuisesti valtavaan tietoisuuteen.
Nämä joulukampanjat ovat jättäneet pysyvän jäljen markkinoinnin ja mainonnan alalle sekä osoittaneet, kuinka tarinankerronta, tunne ja innovatiivisuus voivat yhdistyä ainutlaatuiseksi joululahjaksi yleisölle.
Muistatko nämä joulun markkinointikampanjat?
1. Coca-Cola “Holiday Caravans” (1995–)
Ensimmäinen Coca-Colan joulurekka nähtiin mainoksissa vuonna 1995. Pian 30-vuotista historiaansa juhlivassa konseptissa valaistut Coca-Cola-rekat kulkevat joulun alla ympäri maailmaa. Jo 1990-luvun lopun mainoksissa kuvattiin vain muutamaa rekkaa ja tietokoneen avulla rekoista luotiin kokonainen karavaani. Nyt 2020-luvulla joulurekka mainoksista on saatu tekoälyn avulla tehtyä entistä näyttävämpiä ja räätälöidympiä juuri siihen maahan, jossa mainosta näytetään.
Televisioissa ja somekanavissa pyörivien mainosten lisäksi maailmalla kiertää fyysisiä Coca-Cola-rekkoja. Tänä vuonna Sinebrychoffin kuudetta kertaa järjestämä joulurekkakiertue on nähtävillä 11 paikkakunnalla ympäri Suomea.
Coca-Cola Company on raportoinut lisääntyneestä brändin näkyvyydestä ja kasvaneista joulumyynneistä maailmanlaajuisesti. Coca-Colan mukaan heidän joulumainoskampanjansa keräävät miljoonia katselukertoja sosiaalisessa mediassa joka vuosi.
2. John Lewis: ”Man on the Moon” (2015)
Brittiläisen tavarataloketju John Lewisin tunteikas kampanja kertoo tarinan nuoresta tytöstä, joka lähettää kaukoputken yksin kuussa asuvalle vanhukselle. Mainoksessa nousee esiin joulun aikaan koettava yksinäisyys ja kampanja kannustaa empatiaan sekä yhteyden luomiseen.
Kampanja sai osakseen valtavasti mediahuomiota, ja John Lewis raportoi 5,1 %:n kasvun joulumyynneissään. ”Man on the Moon” keräsi yli 25 miljoonaa katselukertaa YouTubessa ja inspiroi lahjoituksia Age UK -hyväntekeväisyysjärjestölle, joka tukee ikäihmisten hyvinvointia.
3. Macy’s: ”Believe” (2008–2021)
Macy’sin ja Make-A-Wish-säätiön kampanja kannusti lapsia kirjoittamaan kirjeitä joulupukille. Jokaisesta kirjeestä Macy’s lahjoitti yhden dollarin Make-A-Wish-säätiölle. Tämä yksinkertainen ja hyvää mieltä tuottava kampanja yhdisti joulun perinteet ja hyväntekeväisyyden lapsia innostavalla tavalla.
Kampanjasta tuli vuosittainen perinne ja vuoteen 2021 mennessä Macy’s keräsi yli 15 miljoonaa dollaria Make-A-Wish-säätiölle. Kampanja vahvisti Macy’sin brändiarvoja ja lisäsi myymälöiden asiakasvirtaa joulusesongin aikana.
4. Starbucks: ”Red Cups” (1997–)
Starbucks toi markkinoille punaiset joulukahvikupit vuonna 1997. Starbucksin kausiluonteiset punaiset mukit ovat monille merkki joulun alkamisesta. Yksinkertainen värimuutos mukeissa herätti innostusta ja muodostui laajasti tunnistetuksi perinteeksi. Kupeista on tullut joulukauden symboli ja tuttu näky suurkaupunkien katukuvassa.
Vuosittain julkaistavat joulukupit ovat yksinkertainen mutta tehokas tapa luoda brändille kausiluonteista merkityksellisyyttä. Starbucksin punaisista mukeista on tullut ikoni, ja niiden vaikutuksella on ollut merkittävä rooli yrityksen joulukauden liikevaihdon kasvussa. Vuonna 2021 Starbucks raportoi 17 %:n kasvun joulusesongin myynnissä, osittain juuri punaisten mukien vahvan merkityksen ansiosta.
5. Sainsbury’s “1914 Christmas Truce” (2014)
Brittiläinen päivittäistavarakauppaketju Sainsbury’s juhlisti joulun henkeä kuvaamalla historiallista tapahtumaa, jossa ensimmäisen maailmansodan sotilaat viettivät aselepoa jouluna vuonna 1914. Tämä tunteikas kampanja toi esiin joulun universaalit arvot – rauhan, toivon ja yhteisöllisyyden – ja herätti katsojat ajattelemaan syvällisemmin juhlakauden merkitystä.
Mainos kuvasi vastakkaisilta puolilta olevia sotilaita viettämässä hetkeä rauhan ja inhimillisyyden merkeissä. Mainosta jaettiin laajasti ja se saavutti yli 22 miljoonaa katselua YouTubessa. Sainsbury’s raportoi merkittävän kasvun sekä asiakkaiden määrässä että lahjoituksissa heidän hyväntekeväisyyskumppanilleen, Royal British Legionille.