Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä, mutta hyvin toteutettuna sillä saadaan aikaan myös pitkäkestoisia tuloksia. Topbornin asiakkaana saat apua etenkin SEO:n teknisissä osa-alueissa, mutta lisäksi on monia asioita, joihin voit itse vaikuttaa. Tässä artikkelissa luettelemme neljä vinkkiä, joiden avulla verkkosivuston hakukoneoptimointia on helppo parantaa.
Pysy aktiivisena
Hakukoneet pitävät sivuista, jotka ovat aktiivisia ja joiden sisältö on relevanttia sekä ajankohtaista. Mitä aktiivisempaa sisällöntuotanto on, sitä todennäköisemmin myös vierailijat palaavat sivustollesi. Julkaisemalla säännöllisesti erilaisia artikkeleita, trendejä tai uutisia alaltasi, sekä esimerkiksi usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia, on mahdollista, että kävijät viipyvät pidempään verkkosivustollasi. Hakukoneille tämä viestii sivujen laadusta, mikä puolestaan voi parantaa sijoitustasi hakutuloksissa.
Luo yksityiskohtaista sisältöä
Jokaisella verkkosivustosi sivulla tulee olla yksilöllinen kuvaus tuotteestasi tai palvelustasi. Varmista, että jokainen teksti sisältää osuvia avainsanoja, mutta on kirjoitusasultaan luonnollinen ja kohderyhmälle suunnattu. Käytä selkeitä, informatiivisia lauseita ja korosta, miten tuote tai palvelu ratkaisee potentiaalisen asiakkaan ongelman. Näin myös relevantit avainsanat uppoutuvat usein helposti tekstiin. Voit myös sisällyttää sanoja, jotka osoittavat esimerkiksi sijaintia, jolla yrityksesi toimii. Mitä paremmin asiakkaat ja sitä kautta myös hakukoneet ymmärtävät tarjoamasi palvelun toiminnan ja arvon, sitä paremmin sivustosi voi sijoittua hakukoneissa.
Korosta arvostelujasi
Arvostelut auttavat rakentamaan luottamusta potentiaalisten asiakkaiden silmissä. Tyytyväisiä asiakkaita kannattaa aina pyytää jättämään Google-arvostelu tai kirjoittamaan muu lyhyt arvio yrityksestäsi. Arvostelut lisäävät paitsi uskottavuutta, myös edistävät hakukoneoptimointia, sillä hakukoneet näkevät tuoreet arvostelut merkkinä sivuston aktiivisuudesta. Kaikkiin Google-arvosteluihin kannattaa myös vastata nopeasti ja ammattimaisesti. Negatiivisia arvosteluja ei kannata poistaa, vaan kritiikkiin on hyvä vastata kohteliaasti ja yrittää löytää ratkaisu asiakkaan kanssa.
Sitouta yleisösi
Sosiaalinen media on tehokas työkalu ohjata liikennettä verkkosivustolle. Somekanavat toimivat myös loistavasti brändimielikuvan vahvistamiseen sekä tietoisuuden lisäämiseen tuotteestasi tai palvelustasi. Somessa voit julkaista vuorovaikutteista sisältöä, joka kannustaa käyttäjiä sitoutumaan. Lisäksi eri alustoilla voit jakaa sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit, tarjoukset tai uutiset. Sosiaalinen media tukee yrityksesi ja sitä kautta verkkosivustosi tunnettavuuden lisäämistä. Ohjaa liikennettä somesta verkkosivustollesi, jolloin kävijät viettävät sivustollasi aikaa linkkejä klikkaillen ja eri sivuja selaillen.